Noorderlicht finale 2024 dag 2

Dit gebeurt niet vaak, op de dag van aankomst al direct noorderlicht meemaken met nog zo’n groot deel van de groep! Dat is fantastisch wakker worden.

De wekker gaat om 7 uur en ik begin met mijn core-oefeningen. Ik heb mij voorgenomen om een jaar lang elke dag een kwartier lang te planken, dat wil zeggen, steeds 30 seconden een oefening en dan even rust. Daarbij elke maand een oefening erbij. Tot op heden heb ik geen dag gemist! Normaal doe ik deze oefeningen in de avond, maar aangezien ik in de avond wat andere plannen heb… goh? Heb ik ze voor deze week naar de ochtend verplaatst.

Ik heb de deur open gedaan en terwijl ik daar lig te planken stroomt de koude lucht naar binnen, een heerlijke koude lucht koelt mijn lichaam. Ik krijg meteen zin om naar buiten te rennen en de sneeuw in te duiken. Mijn lichaam zit vol energie!

Als ik klaar ben en gedoucht ben ga ik samen met Joost naar het ontbijt. Het eerste ontbijt in Lapland en ontbijten kunnen ze hier wel! Al maak ik elke ochtend hetzelfde, zo neem ik ook elke dag een andere zoetigheid voor bij het ontbijt. Oh en koffie natuurlijk. Zonder koffie ben ik als een 36-jarige sneeuwscooter die op diesel rijdt.

Sneeuwscooter en ijsvissen

We verzamelen bij Lapland Safaris waar Kevin ons op staat te wachten, hij gaat vandaag met ons mee ijsvissen.

Ik ga direct achter de eerste groep en Joost gaat achter de tweede groep. Kevin rijdt met een slee achter de sneeuwscooter waarin een paar gasten zitten die niet op de sneeuwscooter kunnen. Fijn dat dit kan!

We rijden lekker door, de sneeuw ligt er goed bij en het landschap is prachtig. Een stommiteit, ik heb mijn GoPro meegenomen, maar blijkbaar twee keer op record gedrukt… Oftewel, ik moet terug, met de hele groep… Nee dat is wel echt balen… Gelukkig heb ik een telefoon en kan ik een leuk filmpje maken van iedereen die even langskomt!

Aangekomen bij het meer zit er een Finse jongen te vissen, hij heeft al een stuk of acht vissen naar boven gehaald.

Kevin neemt vervolgens de spullen en loopt een stukje het meer op, hier doet hij voor hoe je een gat in het ijs moet maken. Nu is het aan de groep om een gat te maken en hun geluk op de proef te stellen.

De groep gaat in een halve maan naast elkaar en maken allemaal een gat. Ze beginnen rustig met het kleine hengeltje heen en weer te bewegen. Niet iedereen is van het vissen, sommige kijken wat rond en andere genieten van de zon…

Sommige merken dat de vissen wel knabbelen maar niet bijten en ik krijg mijn bedenkingen.

Ik hou niet van vissen, ik kan het niet uitleggen, maar het is gewoon niet mijn ding. Geef mij maar een stuk hout met een mes en een vuurtje… Enfin, vroeger heeft mijn vader mij wel meegenomen om te gaan vissen. Ok dit was Forel, maar toch. Die zwommen bij de stroming.

Ik pak de boor en maak een gat dichter bij de stroming, pak een hengeltje en begin te vissen. Joost zit erbij alsof ik elk moment de Champions league troffee omhoog ga halen. Ik voel de vissen knabbelen aan het aas. Maar ze bijten niet…

Ik haal het aas uit het water, en met koude vingers halveer ik het aas zodat de vis eerder in het haakje zou bijten.

Wat ijs weghalen uit het gat, hengel erin… Paar minuten heen en weer bewegen. “Goh lekker weer he Joost?”. BAM! Beet! Nee! Dat wil ik helemaal niet.

Ok, vis uit het water, snel foto, vis van de haak en terug! Zo koud is het niet. Normaal bevriezen de ogen van de vissen vrijwel direct zodra ze uit het water komen, maar nu waag ik het erop. Het is bijna warm te noemen.

Ik laat iemand anders het bij mijn “gat” proberen (en ja, ook hij vangt nog vissen). Ik ga koffie halen bij Kevin met mijn Arcticans Kuksa. Joost is de zijne vergeten, dus pakt zoals een echte man… een stuk hout!

Op de terugweg rijdt Joost een stuk vooruit om van iedereen een foto te maken terwijl ze voorbij rijden. Dit levert gave foto’s op!

Terug aangekomen bij Lapland Safaris gaan Joost en ik samen met wat gasten naar de skipiste waar we genieten van het heerlijke weer en lunchen daar.

Noorderlichtpresentatie

Later die dag geef ik een noorderlichtpresentatie aan de groep. We zijn immers op een noorderlichtreis en we gaan misschien het noorderlicht wel zien!

Ok, ik ga uitleggen wat we gister gezien hebben. Maar ook dat de fabeltjes die er online verteld worden over de explosies op de zon die je nodig hebt om noorderlicht te zien onzin zijn, tenminste, voor het hoge noorden dan. Voor noorderlicht in Nederland en Belgie is het een ander verhaal. Wat tegenwoordig wel heel actueel is vanwege de zonne-cyclus en meerdere zonnevlekken op de zon. Wil je meer weten over het noorderlicht? Bekijk dan deze praktische pagina over het noorderlicht even.

Na de presentatie worden er nog goede vragen gesteld en is er tijd om nog wat hulp te bieden bij het instellen van de camera. Hierna is het alweer tijd om te gaan eten!

Zalm met courgette en vlees, klinkt als een gekke combi, maar lekker!! Uiteraard ook weer een lekker toetje, waaronder een stuk cheesecake.

Noorderlichtjagen

De zonnewind is niet denderend, maar er zijn sterren. Dus we gaan jagen!

Joost en ik gaan eerder naar het veldje om het te prepareren zodat we er gemakkelijker met een groep kunnen staan.

Hier verliezen Joost en ik ongeveer 4 levens, we zakken weg, worden bedolven door sneeuw en worden achterna gezeten door sneeuwpoppen.

Maar uiteindelijk hebben we een pad kunnen maken waar de groep overheen kan en naast elkaar kan staan zodat we vrij uitzicht hebben op de horizon.

Joost gaat terug naar het vuurtje waar we met de groep hebben afgesproken. Ik wacht op het veldje. Uiteindelijk komen er nog twee gasten die bij mij komen jagen, maar de bewolking wordt alleen maar erger en de zonnewind zit totaal niet mee.

Ik keer terug naar het vuurtje en kom Joost halverwege tegen, hij wou juist mij komen opzoeken. Bij het vuurtje zit de rest van de groep, het vuur wordt onderhouden door een paar Fransen, maar het is geen vuur te noemen. (note aan mijzelf: Fransen kunnen geen vuur maken). Een echt vuur hoor je het warm van te krijgen! Dit was een waakvlammetje…

Ik haal wat hout en begin het vuur op te bouwen, het begint langzaam wat warmer te worden.

Er worden wat verhalen over en weer verteld. De Fransen blijven bij ons en warmen hun handen aan het vuur. Na een tijdje besluiten we om nog snel een drankje te doen bij de bar, nu is hij nog open, we hebben het gezellig maar dan sluit de bar.

Op terug naar de kamer, morgen een nieuwe dag!

Eén reactie

Laat een reactie achter

Je e-mail wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.